Anayasa Mahkemesine Kimler Başvurabilir.*

Anayasada ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde ortaklaşa güvence altına alınan temel hak ve özgürlüklerden herhangi birisinin ihlal edildiğini düşünen herkes kural olarak bireysel başvuru yapabilir.

1. T.C. Vatandaşı olan gerçek kişiler.
  2. Türkiye de yaşadığı sırada hakları ihlal edilen yabancı kişiler.
  3. Sendikalar.
  4. Dernekler.
  5. Vakıflar.
  6. Ticari İşletmeler.

Yaşı küçük ve kısıtlılar ancak kanuni temsilcileri aracılığı ile başvuru yapabilirler.

Kamu tüzel kişileri bireysel başvuru yapamazlar.

Sendikalar, dernekler, vakıflar ve ticari ortaklıklar sadece tüzel kişiliğe ait hakların ihlal edildiği gerekçesiyle bireysel başvuru yapabilirler.

Anayasa mahkemesine bireysel başvuru yapılabilmesi için olağan kanun yollarının tüketilmesi gerekir.

Olağan kanun yollarının tüketilmesi; kanun tarafından öngörülen itiraz, istinaf ve temyiz yollarına müracaat edilmiş olması demektir.

Tutukluluk devam ederken, tutukluluğun hukuka aykırılığı ile ilgili bir başvuru yapılması düşünülüyorsa, gerekli itiraz yolları tüketildikten sonra 30 gün içinde Anayasa mahkemesine bireysel başvuru yapılmalıdır. Zorunlu/mücbir bir sebep bulunması veya ağır hastalık hallerinde, mazeret kalktıktan sonra 15 gün içinde bireysel başvuru yapılmalıdır.

Tutukluluk tahliye ile sona ermiş veya mahkemece verilen kararla birlikte hükmen tutukluluk durumu devam ediyor ise mağdur olduğunu düşünen kişi 3 ay içinde ilgili ağır ceza mahkemesinde tazminat davası açabilir.

Yargılamanın makul süreyi aştığı iddiasıyla açılan bireysel başvuru davalarında tüketilmesi gereken olağan bir kanun yolu bulunmamaktadır. Yargılamanın makul süreyi aştığını düşünen herkes yargılama devam ederken başvuru yapılabileceği gibi, yargılamanın sonlanmasından itibaren 30 günlük süre içinde de başvuru yapılabilir.

*  Av. Mehmet ERBİL

Henüz yorum yapılmadı.

Yorum Yaz

En fazla 500 karakter. 500 karakter kaldı.